Sfeerverslag van de Straatsburgreis van de CD&V - senioren van 2 tot 4 oktober 2017

donderdag, 5 oktober, 2017
Sfeerverslag  van de Straatsburgreis van de CD&V - senioren van 2 tot 4 oktober 2017

Met 48 CD&V – senioren vertrokken we maandag 2 oktober 2017 op reis naar Straatsburg. Het is geen echte ‘reis reis’ maar een ‘leer reis’ zo ervaarden de deelnemers.

Tijdens de heenrit veel info over Europa, de Europese besluitvorming, het belang van Europese samenwerking. Daarnaast ook het verschil tussen de vele Europese Instituties zoals het Europees Parlement, de Europese raad, de raad van ministers, het Europees Hof van de rechten van de mens, het Europees Hof van justitie, de raad van Europa en zoveel meer.

Na de leerrijke bustocht mochten we kennis maken met het aangename Andlau en de lekkere Elzaser wijn. Want na de inspanning houden we ook van een beetje ontspanning.

Vroeg het bed in want dag 2 zou weer een ‘zware dag’ worden.

Dinsdagochtend 3 oktober reed de bus stipt om 8.00 uur af naar het concentratiekamp Struthof. De beelden blijven op het netvlies geprikt. Politiek gevangenen werden hier gedwongen tot dwangarbeid in steengroeven en tot medische experimenten. Het kamp was hoog gelegen in de bergen zodat de koude er door merg en been sneed en ontsnappen zo goed als onmogelijk was. Wie niet gehoorzaamde werd aan de galg gehangen. De oven waarin mensen werden opgebrand spreekt boekdelen. Vreselijk wat mensen elkaar kunnen aandoen. Des te meer belangrijker is die Europese samenwerking die na de wereldoorlogen ontstond en waardoor de vrede in Europa gevrijwaard blijft.

Rond de middag keerden we naar het mooie Straatsburg. De zon had inmiddels de koude en de nevel van Struthof verdreven zodat we via een inspirerende boottocht konden kennis maken met de geschiedenis en de verschillende stadsdelen van Straatsburg.

Na de middag werden we in het Europees Parlement ontvangen door onze Europarlementsleden Ivo Belet en Tom Vandenkendelaere die tijd maakten voor gesprek en vragen. We mochten ook een deel van de plenaire vergadering mee maken. Zoals steeds een zeer gesmaakte ontmoeting en kennis making.

Bij de terugkeer naar Andlau wachtte ons een heerlijk avondmaal en een aangenaam bezoek van Marie-Thérèse Daul, de echtgenote van Dhr. Jozef Daul, voorzitter van de Europese Volkspartij. Zij vertelde over het leven in de Elzas, over haar leven en de EVP. Daarnaast kwam ook Dhr. Patrick Penninckx, directeur Mensenrechten bij de Raad van Europa, ons vervoegen. Weerom een boeiende en uitermate interessante avond.

Woensdagochtend was het tijd om afscheid te nemen van de Elzas en vatten we terugreis om 8.00 uur aan richting Metz. In Scy-Chazelles bezochten we het huis van Robert Schuman, één van de grondleggers van de EGKS en de Europese samenwerking. Een beklijvend bezoek waar nog veel over nagepraat werd. Na een stevige maaltijd en een kort bezoek aan Metz reden we richting Leuven waar we omstreeks 19.00 uur veilig en wel toekwamen. Contente mensen en  positieve reacties, vragen naar nog en naar meer, naar nieuwe initiatieven, naar contacten met elkaar en met de CD&V – senioren, overtuigd van de nood aan meer Europa, aan een sterker Europa… Daar doen we het tenslotte voor. Wordt ongetwijfeld herhaald.