Themadag CD&V - Senioren over de lokale verkiezingen, het lokaal ouderenbeleid, mobiliteit en wonen in de gemeente

woensdag, 14 juni, 2017

Op 13 juni hielden de CD&V - Senioren een themadag in het kader van de lokale verkiezingen van 2018.

Voorzitster An Hermans heette de talrijk opgekomen aanwezigen welkom en duidde op het belang van de participatie van ouderen in het maatschappelijke en politieke gebeuren. Sommige senioren zullen kandidaat zijn bij de komende verkiezingen, anderen werken mee achter te schermen. Weer anderen zijn actief in het verenigingsleven en proberen zo mee vorm te geven aan de samenleving. Die betrokkenheid en participatie is en blijft van zeer groot belang.

De themadag bood inhoudelijk een gevarieerd menu. Aan bod kwamen het lokaal ouderenbeleid, het lokaal zorgbeleid in de toekomst, het lokaal mobiliteitsbeleid en het lokaal woonbeleid.

Het lokaal ouderenbeleid werd vakkundig toegelicht door Dhr. Peter Degadt, gedelegeerd bestuurder van Zorgnet/Icuro. Dhr. Degadt schetste:
1. Huidige tendensen: de uitdagingen
2. Netwerken vanuit cliëntenperspectief
3. Lokaal ouderenzorgbeleid
4. Beleidsprioriteiten

De uitdagingen in het zorgbeleid voor een toenemende groep ouderen, de zogenaamde verzilvering van de samenleving, vraagt een aangepast beleid.

De volledige presentatie vindt u beneden terug.

Dhr. Steven Matheï, Burgemeester van Peer en kabinetsadviseur bij minister Jo Vandeurzen, schetste het traject ‘lokaal zorgbeleid in de toekomst’, met het oog op de lokale verkiezingen.

1. Wat?
    Een inhoudelijke oefening voor lokale besturen met het oog op 2018 is nodig. Deze dient concreet te zijn, gebaseerd op gegevens van eigen gemeente/regio, rekening houdend met tendensen en mogelijke scenario’s. Op die manier willen we komen tot een visie op zorg in jouw gemeente, met concrete ideeën/programmapunten voor 2018. Dit traject is een aanvulling van het inspiratiehandboek van CD&V naar de lokale verkiezingen.
  2. Doelgroep:
    mandatarissen (welzijn/zorg/burgemeesters/ocmw-voorzitters)
    raadsleden met affiniteit welzijn/zorg
    afdelingen: leden met affiniteit welzijn/zorg

Daarnaast worden ook traject en route bepaald.

De volledige presentatie vindt u hier beneden. Zij bevat eveneens een schat aan informatie om in de gemeente mee aan de slag te gaan.

Mevrouw An Poot, adviseur bij Ceder, lichtte een aantal belangrijke uitdagingen voor de gemeente aangaande mobiliteit toe. Deze zijn samengevat:

-        Het verbeteren van de verkeersveiligheid

-        Het aanpakken van de fileproblematiek

-        Het terugschroeven van de negatieve impact op de levenskwaliteit

Vervolgens kwam Dhr. Wouter Van Butsel, eveneens adviseur bij Ceder, aan het woord met accenten voor een gemeentelijk woonbeleid, die samengevat inhouden:

-        Duurzaam wonen

-        Ruimtelijk rendement en betaalbaarheid

-        Energie en kwaliteit

-        Wonen en zorg

De volledige presentatie over deze lokale uitdagingen en mogelijke antwoorden van Mevrouw Poot en Dhr. Van Butsel vindt u tevens beneden terug.

Daarnaast lanceerden we een bevragingsinstrument om lokaal mee aan de slag te gaan en zo te peilen naar de dingen waar senioren van wakker liggen in hun gemeente. De bevragingen zijn verkrijgbaar op papier in foldervorm en kunnen aangevraagd worden bij senioren@cdenv.be Er is ook een digitale bevraging mogelijk via https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMS7xz7nLqQPqC5N4uowWtJ7S3DwUhyotDQvNuG__1D_XAoA/viewform?c=0&w=1

De presentatie over de bevraging vindt u eveneens hier beneden.

En dan was er taart…. Want we sloten ook ons feestjaar 25 jaar CD&V – senioren af. De feesttaart mocht niet ontbreken.

120 CD&V – senioren beleefden weerom een leerrijke en aangename dag in de Wet89.